استخر های پیش ساخته آبزیبان، چگونه تا کمر در گل فرو نرویم

پنجشنبه 18 شهريور 1400
15:23
محمد

گره شیلات و آینده جهان

شاید تاکنون اطلاعاتی در رابطه با آبزی پروری از اینترنت و یا آشنایان خود بدست آورده باشید. برخی میگویند که آبزی پروری کاری با ریسک بالاست و زنده نگه داشتن یک موجود آبزی در یک محیط محصور جزو آخرین راه هاییست که برای کسب درامد به آن فکر میکنم. برخی میگویند که آبزی پروری شغل سخت و نیازمند توان جسمی بالاست. برخی میگویند که هزینه های احداث و نگهداری استخر در این دوره زمانی نسبت به سود آنها پایین است. تمامی موارد ذکر شده برای پرورش دهندگان سنتی ماهی صدق میکند. استخر پرورش ماهی انواع مختلفی دارد و تجربه آن مانند تجربه رانندگیست. شما نمیتوانید تجربه رانندگی با پیکان، کامیون و بوگاتی را با یکدیگر مقایسه کنید. استخر پیش ساخته، استخر بتونی و خاکی 3 دنیای متفاوت هستند و مطمئن باشید از میان 3 درب قطعا ما شما را به دنیایی راهنمایی میکنیم که فقط برای آوردن دوستان خود آنرا ترک کنید. استخر های خاکی و بتنی، قفس های دریایی و... هرکدام دارای مزایا و معایب خاص خودشان هستند اما عامل محدود کننده چیست؟ شاید مطرح کردن این مسئله نا امید کننده باشد اما بشر امروز بعد از گذشت 15 هزار سال همچنان تابع شرایط اقلیمی خود است. آب و هوا بزرگترین عامل محدود کننده است. یعنی بعد از 15 هزار سال ما هنوز توانایی پرورش ماهی در کویر را نداریم؟ این یکی از مهم ترین سوالاتیست که اینجا به آن پاسخ خواهیم داد.

استخر پرورش ماهی :

بطور کلی هر محیطی که در آن پرورش ماهی صورت گیرد استخر پرورش ماهی است. این محیط میتواند بصورت خاکی، بتونی قفس دریایی، استخر پیش ساخته ژئوممبران، استخر پیش ساخته فایبر گلاس و... باشد. سالیان سال محیط و شرایط به ما تحمیل کردند که اینجا برای کشاورزی مناسب نیست، اینجا برای زندگی مناسب نیست، اینجا برای پرورش ماهی مناسب نیست اما 15 هزار سال بعد این ما هستیم که مناسبت پدیده ها را تعریف میکنیم. بشر امروز با محدودیت های جدیدی روبروست اما فرصت های جدیدی نیز دارد. همانطور که بحران آب بشر را از پرورش ماهی در استخر های خاکی بازمیدارد امروزه تکنولوژی چنان پیشرفت کره است که میتواند در هر کجا که شما بخواهید برای شما در زمینه شیلات و آبزی پروری خدمت کند. کافیست یک استخر پرورش ماهی پیش ساخته به قطر ده متر خریداری کنید. کمینه برداشت شما از استخر یاد شده 3.5 تن که برابر با یک هکتار استخر خاکی! اما استخر پیش ساخته اصلا چیست؟ استخر های پیش ساخته، مخزن های عایق بندی شده ای هستند که برای نگهداری از مایعات استفاده میشوند. این سازه ها بر روی یک بستر مناسب قرار گرفته، خروجی و ورودی مناسب بر روی آنها تعبیه شده و مواد اولیه و روش ساختشان به آنها امکان مهار وزن مایع درون آنها را میدهد. این سازه ها در انواع و ابعاد مختلف وجود دارند و از مواد اولیه مختلفی نیز ساخته میشوند. ما این قابلیت را داریم که فضای بهداشتی و صیقلی دارای تهویه آب را خودمان ایجاد کنیم. لاجرم نه تنها میتوان در هر مکان دلخواهی به پرورش ماهی پرداخت بلکه با توجه به استاندارد های بالاتر آب و محیط میتوان ماهی بیشتری در استخر فایبرگلاس یا استخر ژئوممبران تولید کرد! ماهی ها هرچقدر آب و محیط اطرافشان تمیز تر باشد تراکم پذیر تر هستند. حال فضای استخر های پیش ساخته را با استخر های خاکی و تنی مقایسه کنیم.یکی از این موارد تجهیز پذیری استخر های پیش ساخته است. شما برای بالا بردن تراکم ماهی مورد پرورش در استخر نیاز دارید تا اکسیژن مورد نیاز ماهی را تولید و آمونیاک و مواد دفعی ایجاد شده در آب را از سامانه خود خارج کنید. در استخر های خاکی استفاده از تجهیزاتی مانند دستگاه های هواده تقریبا غیر ممکن است. ابزار های دیگری مانند تصفیه کننده ها و دستگاه های غذاده نیز در استخر های خاکی قابل استفاده نیستند. البته دستگاه های غذاده را میتوان در حاشیه این استخر ها جانمایی کرد اما توزیع یکنواخت غذا عملا غیر ممکن خواهد بود.

در داخل آب استخر خاکی ماهی های هرز، گیاهان آبی و باکتری های مختلفی وجود دارند. این موجودات همگی رقیب کپور برای مصرف اکسیژن و بعضا غذا هستند. حتی گیاهان آبی در طول شب که فتوسنتز رخ نمیدهد با مصرف اکسیژن کیفیت آب را کاهش میدهند. در استخر های پیش ساخته اما هیچ گونه گیاه و جلبکی توانایی رشد ندارد. کپور از آنجایی که ماهی فیتوپلانکتون خوار نیست میتواند بدون حضور این موجودات در آب به حیات خود ادامه دهد و در استخر های پیش ساخته با پلت تغذیه شود. همچنین حضور پوشش گباهی سنگین در استخر در زمستان و فصلی که این گیاهان از بین میروند ترکیب آب را تغییر میدهد و آنرا آلوده میکند. برای پرورش بهینه ماهی در استخر های خاکی شما ناچارید برای کنترل حیات در استخر خود دست به اقدامات مختلفی بزنید. از آهک پاشی استخر خالی برای کشتن انگل ها و کندن گیاهان بستر استخر گرفته تا نصب تور های مار گیر، نصب شبکه ای از نخ بر روی استخر برای گرفتن پرندگان و ریشه کن کردن حلزون ها که عامل بیماری های بسیاری هستند، کنترل ورودی آب برای جلوگیری از ورود ماهی های هرز و آب آلوده به استخر و… در سازه های پیش ساخته اما به سادگی میتوان با کنترل آب ورودی و پرندگان و موجودات موذی دیگر از ماهی های درون استخر در مقابل این عوامل حفاظت کامل به عمل آورد. این سازه ها حتی توانایی قرار گرفتن در سوله های مسقف جهت کنترل کامل دما، مواد شیمیایی آب، نور و ایزوله سازی تاسیسات را دارا هستند و میتوان حتی در شرایط اقلیمی نامساعد دست به تولید کپور در این تاسیسات زد.

مزایای ابعاد کوچک سازه پیش ساخته :

استخرهای پیش ساخته 90 درصد در مصرف زمین صرفه جویی میکنند. این کم کردن فضا مزایای بسیاری با خود به همراه دارد. این مسئله به شما امکان میدهد تا از فضایی که در اختیار دارید بطور بهینه استفاده کنید و در آن مقدار ماهی بیشتری پرورش دهید. اما گذشته از این جمع کردن ماهی ها در فضای کوچکتر و سیستم متراکم مزایای دیگری هم دارد. اولین مسئله امکان غذا دهی همگن است. در استخر خاکی شما توانایی غذادهی همگن در تمام نقاط استخر را ندارید. غذادهی یکی از ارکان پرورش ماهیست و استفاده از غذا و روش مناسب غذا دهی علاوه بر مسائلی مانند انتخاب نژاد مناسب و اکسیژن رسانی اهمیت به سزایی دارد. در استخر های پیش ساخته شما میتوانید غذا را چه بصورت دستی و چه با استفاده از دستگاه به صورت کاملا همگن در آب استخر پخش کنید و وزن گیری ماهی خود را تضمین کنید.

مسئله دیگر دارو درمانی ماهی هاست. درمان بیماری های ماهی در استخر خاکی بسیار مشکل تر و هزینه بردار تر از درمان در استخر های پیش ساخته است. در صورت بیمار شدن ماهی ها میتوان به سرعت متوجه این موضوع شده و تمام گله را به صورت یکجا درمان کرد. مصرف چند وعده آنتی بیوتیک برا درمان کامل ماهی ها در استخر پیش ساخته کافیست. تنها باید دارو و یا غذای آغشته به دارو را بصورت همگن در آب پخش کنید. ضد عفونی آب نیز وضعیت مشابهی دارد. شما در استخر های خاکی با هزاران لیتر ماده ضد عفونی کننده نیز نمیتوانید آب را ضد عفونی کنید در حالی که این عمل در استخر های پیش ساخته با یک لیتر ماده ضد عفونی کننده به راحتی قابل انجام است.

بهداشت:

استخر های پیش ساخته عاری از لجن و جلبک هستند. این مسئله در استخر های خاکی وجود ندارد. اینکه تصور کنیم ماهی ها از آنجایی که آبزی هستند با وجود جلبک و لجن مشکلی ندارند اشتباه است. کپور هیچ نیازی به وجود آنها در محیط زندگی خود ندارد و هرچه بهداشت استخر بهتر تامین شود پرورش نتیجه بهتری خواهد داشت.

ورود و خروج آب:

استخر های پیش ساخته آب بسیار کمتری از استخر های خاکی استفاده میکنند اما این آب مدام در گردش است. خروجی این سازه ها که در مرکز بستر قرار گرفته است دائما در حال خارج کردن قسمتی از آب استخر است که با آب ورودی جایگزین میشود. این امر چند مزیت بزرگ دارد. اولین مزیت ایجاد یک جریان همرفت درون استخر است. از آنجایی که آب در هنگام خروج از استخر با حالتی گردابی خارج میشود این جریان در حال گردش در سر تا سر استخر منتشر میشود. این جریان باعث میشود که اولا دمای آب استخر در تمام ستون آب یکسان شود، دوما آلودگی هایی نظر فضولات، ذرات معلق و سوار بر این جریان همرفت به طرف خروجی مرکزی هدایت میشود. همچنین این جریان مداوم باعث همگن شدن اکسیژن آب استخر میگردد.

آبزی پروری شغل سختیست؟

من از شما میپرسم. در نهایت این ما هستیم که در قرن 21 تصمیم میگیریم بر روی منطقه ای خشک و بی آب و علف استخر ماهی تجهیز کنیم. طبیعتا این کار هم سختی ها و ریزه کاری های خاص خودش را دارد. مشاوره رایگان آبزیبان همواره در این موارد پاسخگوی شما خواهد بود و راه را برای شما روشن خواهد کرد. آبزی پروری شغل مناسبیست؟ دوباره میپرسم. واقعا نیازی به سوال هست؟ جهان امروز 8 میلیارد نفر جمعیت دارد که با هر نفس فریاد میزنند غذا! هر شغلی که به ارتزاق مردم وابسته باشد جایی برای سوال نمیگذارد. پس اگر در حال خواندن این متن هستید از شما میخواهم به بازار فروختن موجودی فکر کنید که اگر غذا نخورد نمیمیرد ماهی !


[ بازدید : 203 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به بهترین است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]