فلنج چیست

شنبه 6 فروردين 1401
18:10
محمد

شاید بارها کلمه فلنج به گوش‌تان خورده باشد اما ندانید که فلنج چیست و چه کاربردی دارد. فلنج در واقع یک قطعه از جنس فولاد، چدن و یا آلیاژهای دیگر است که با استفاده از آن می‌توان لوله را به شیرآلات و اقلام پایپینگی دیگر اتصال داد. البته روش‌های دیگری هم مانند جوشکاری یا چسب زدن، وجود دارد که می‌توانید برخی از لوله‌ها و اقلام آن را به تجهیزات دیگر متصل کنید. اما به‌ طور معمول بهترین روش و مناسب‌ ترین گزینه‌ای که می‌توانید از آن بهره بگیرید، فلنج‌ها هستند.
فلنج به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید بدون هیچ مشکلی، در سریع‌ترین زمان ممکن سیستم لوله ‌کشی خود را تعمیر کنید و شرایط نگهداری مناسب‌تری را هم به وجود آورید. در واقع با بهره گرفتن از این قطعه مناسب، می‌توانید به جای بیرون آوردن تمام اتصالات و لوله‌ها جهت بازرسی، قسمت کوچکی از آن‌ها را بازرسی کنید و خیلی راحت با کمک فلنج، مشکل به‌ وجود آمده را برطرف نمایید.
اتصال به روش فلنج مناسب‌ترین و عالی‌ترین گزینه برای لوله‌هایی هستند که دارای انحنا هستند و نیروی زیادی به آن‌ها وارد می‌شود. فلنج‌ها به صورت یک قطعه دیسکی شکل هستند که باید با استفاده از پیچ و مهره، آن‌ها را به دو قطعه متصل کنید. فلنچاین قطعه خیلی راحت باز و بسته می‌شود و برای فشارهای کم و زیاد نیز می‌توانید از آن‌ها بهره بگیرید. در ادامه مطلب همراه ما بمانید تا شما را بیشتر با این قطعه کاربردی آشنا کنیم.
کاربرد فلنج در صنعت و تاسیسات ساختمان
تغییر متریال در لوله‌ها
اتصال لوله و تجهیزات مختلف به یک‌دیگر
اتصال به شیر و دیگر اقلامی که در مسیر لوله قرار دارند و ممکن است نیاز به تعمیر داشته باشند.

مناسب برای شیرآلات آشپزخانه و سرویس‌های بهداشتی
لوله‌هایی که ممکن است نیاز به جداسازی داشته باشند.
معرفی انواع فلنج
فلنج نر و ماده
فلنج شاپفلنج نر و ماده را می‌توانید به صورت جفتی برای خود تهیه کنید. سطح یکی از این فلنج‌ها دارای برآمدگی و سطح دیگری آن نیز دارای تو رفتگی است. در واقع با توجه به موقعیت استفاده‌ شده، سطح تو رفتگی و برآمدگی آن با نسبت‌های خاصی طراحی و ساخته می‌شوند. این قطعه مرغوب را می‌توانید خیلی راحت با استفاده از پیچ و مهره، به لوله و اتصالات خودتان متصل کنید.
فلنج کور
بعد از این‌ که فهمیدید فلنج چیست و قصد داشتید از آن استفاده کنید، باید سراغ یک مدل مناسب و باکیفیت بروید. فلنج‌ کور یکی از بهترین گزینه‌هایی است که می‌توانید آن را برای خود تهیه کنید. این نوع فلنج بدون سوراخ تولید می‌شود و جهت مسدود کردن انتهای خطوط شیرآلات، لوله، دهانه منبع‌های تحت فشار و… از آن بهره می‌گیرند. فلنج‌های کور معمولا در سایزهای بزرگ تولید می‌شوند و جزء پرتنش پذیرترین نوع فلنج‌هایی هستند که مورد استفاده قرار می‌گیرند.
فلنج لبه‌دار
فلنج لبه‌دار از این قابلیت برخوردار است که بر روی محور خود به‌ راحتی بچرخد و پیچ‌های آن نیز به‌ راحتی تنظیم شوند. این نوع فلنج با سیال در تماس نیست و کاربردهای زیادی دارد. در واقع شما می‌توانید از این نوع فلنج در سیستم‌هایی استفاده کنید که در معرض زنگ‌زدگی و خوردگی هستند. استفاده کردن از فلنج لبه‌دار از نظر اقتصادی بسیار به‌ صرفه است و می‌توانید تا مدت‌های زیادی از آن بهره بگیرید.
فلنج اوریفیس
این نوع فلنج معمولاً جهت مسدود کردن جریان و کاهش فشار مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع با استفاده از سوراخ‌هایی که در آن وجود دارد می‌توانید جریان سیال مایع یا گاز را هم اندازه بگیرید. کیفیت فلنج اوریفیس نسبتا بالا است و می‌تواند در برابر فشارهای مختلف، مقاومت عالی از خود نشان دهد.
فلنج گلودار جوشی
فلنج گلودار جوشی دارای یک گردن مخروطی است که در انتهای مسیر آن، آب با قطر لوله برابر می‌شود. این نوع فلنج می‌تواند وزن نسبتاً زیاد و فشار بالایی را تحمل کند. کاربرد فلنج گلودار جوشی معمولا در فشارهای بالا و دماهای زیر 0 درجه است. این فلنج مقاوم دارای یک ناف مخروطی شکل است و خیلی ساده می‌توان آن را به اتصالات مربوطه متصل کرد.
فلنج اسلیپان
این فلنج باکیفیت را می‌توانید برای تمام فشارها استفاده کنید. البته بهتر است از افرادی که نمی‌دانند فلنج چیست و چگونه نصب می‌شود، برای تعمیر و نصب این قطعه کمک نگیرید زیرا ممکن است دچار ضرر شوید. جوش داخلی فلنج اسلیپان نسبت به دیگر فلنج‌ها تا حدودی بیشتر است.
نصب کردن این فلنج به مهارت و تخصص خیلی زیادی احتیاج ندارد و می‌توانید از آن در سیستم‌های معمولی استفاده کنید. برای وصل کردن این فلنج ابتدا باید لوله‌ها را جوش دهید و سپس اتصالات را با آن تنظیم کنید.
فلنج رینگ جوینت
فلنج رینگ جوینت نیز یکی دیگر از انواع فلنج‌هایی است که بر روی بدنه آن، یک شیار وجود دارد. این فرورفتگی یا شیار در سمت سطح فلنج رینگ جوینت قرار گرفته است و موجب می‌شود تا فلنج آب ‌بندی عالی داشته باشد و در برابر فشار یا دما، هیچ گونه آسیبی نبیند.
مزایای استفاده از فلنج
نصب آسان و سریع در فضاهای کوچک و تنگ
نیاز نداشتن به آداپتورهای لوله
مناسب برای کالیبراسیون و جدا کردن قطعات
کاهش لرزش و فشار زیاد در اتصالات بزرگ هیدرولیکی
امکان تغییر نوع لوله و جنس لوله
کیفیت بالا و جنس بسیار مرغوب
امکان بازرسی و نگهداری راحت
امکان تغییر سایز و ابعاد لوله‌ها به‌ صورت دستی و خیلی آسان
کاهش شل شدن قطعات در کاربردهای دقیق و هیدرولیکی
امکان اتصال لوله به تجهیزات مختلف مانند کمرپسور یا پمپ
ضدزنگ
سخن پایانی
مسلما تا این قسمت از مطلب متوجه شدید که فلنج چیست، چه کاربردی دارد، انواع آن کدامند و همچنین چه مزایایی دارد. بنابر این بهتر است هنگام خرید آن، دقت داشته باشید که قطعه مورد نظرتان از کیفیت کافی برخوردار باشد. در واقع اگر از یک فلنج مرغوب بهره بگیرید، هر زمانی که بخواهید می‌توانید پیچ‌های آن را باز کنید و قطعاتی که به هم متصل کرده‌اید را از یک‌دیگر جدا نمایید. اما و اگر سراغ جنس‌های بی‌کیفیت بروید، بعد از مدت زمان کوتاهی ممکن است به علت فشارهای وارد شده، به آن آسیب وارد شود.



[ بازدید : 59 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به بهترین است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]